Kaningården har tagit form!

Nu känner jag mig nöjd med första delen i mitt kaningårdsprojekt. Det blev 6st burar i en box i stallet.
Burarna är 120x80cm och ca 76cm höga. Där finns sitthyllor och belysning! Belysning är ju så lyxigt och jag delar gärna med mig av hur jag gjorde:
Till varje våning så köpte jag en 5m ledlist från Clas Ohlsson för utomhusbruk. Sedan trädde jag den igenom de tre burarna och fäste nät runtom så att kaninerna inte kommer åt att tugga på den. Och likadant i den andra våningen. Sen har man fjärrkontroll så man kan tända/släcka och dimmra.


De gamla kaninhuset blev en låda på hjul med hö och spån i. Väldigt smidigt! Sen ett bord där jag kan pyssla och borsta kaninerna. Även smarta backar som vi har pellets i.

Det kändes väldigt viktigt att göra kaningården enkel och praktisk. Det skall vara enkelt att göra de lite mindre roliga vardagssysslorna så jag kan ägna mer tid till kaninerna.
Något som jag inte är nöjd med det är höhäckarna jag gjorde. De är svårt för kaninerna att få ut den mängd hö som de borde äta. Så de kommer att ändras eller bytas ut.
Nästa projekt är att få klart de två hägnen med tillhörande hus som jag skall ha hemma på vår tomt. Där skall Bruno och Celine få bo.

Som vanligt uppdaterar jag på Instagram så följ mig gärna där: @brearedskaningard

Kramar Malin

Kommentarer