Bruno & Gus har flyttat hit!

Det har hänt en hel del det senaste. Jag har mest fokuserat på att få allt att fungera kring kaninerna. Mina hägn blev inte klara i tid som det var tänkt då min sambo skadade handen men vi löste burar till alla kaniner ändå och det blev väldigt bra.


Vår första franska vädur.
Vi hämtade hem Fåglakullens Bruno, vår första Franska Vädur, som har vuxit upp i ett hägn och han var inte helt bekväm med att flytta in i en bur i ett stall. Det har varit en fördel med att ha honom på mindre yta så vi har kunnat lära känna varandra. Han är sjukt söt med sina stora öron och redan tyngre än de vuxna dvärgvädurarna trots att han bara är 2,5 månad.


Bruno kommer från Fåglakullens kaniner som ligger 5min från oss. Det var så kul att hämta Bruno och få kolla in deras kaninhägn. Simona som har uppfödningen hade ett par stycken av rasen Belgiskt Jätte. Den största kanin som jag någonsin sett! Hon skulle satsa helt på den rasen nu och det skall bli kul att följa henne. Både jag och Simona är nya medlemmar i SKAF (Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund).


Min prins!
Burgranne till Bruno är min lilla prins: Torstorps Gus Gus. En liten dvärgvädur i färgen zobelsiames brun som är hur charmig som helst. Julia på Torstorps Kaniner har varit väldigt hjälpsam i min satsning med kaninerna. Jag hade nog inte ens dragit igång om det inte vore för henne? (TACK JULIA!)

En tur till Öland.
"Gus" skall snart få en tjej också. Henne kommer vi att hämta på Öland, bara 5-6h med bil från oss... Vad gör man inte för att hitta kaninen med rätt färg och en stamtavla som matchar Gus? Sen får vi ju hålla tummarna att utställnings Sverige gillar våra kaniner också!

I kaningården.
Husen till våra två hägn är klara så nu skall hägen göras iordning. Hägnen blir inte så stora, varje blir 3×4m. Vi har grävt, fyllt på jord, långsidorna är ihopsatta och vi har börjat att sätta nät. Sakta så går det framåt.

Jag skall i veckan börja med kaninernas permanenta vinterburar. De kommer att bli i en box i stallet och jag kommer att bygga av pallkragar. Jag är inte förtjust i pallkragar men till en början får det bli så. 6st burar som start.


Samarbete.
Jag är ju som jag är med massa idéer och visioner. Då jag inte har hittat en produkt som jag saknar i min utrustning till kaninerna så skall jag göra den själv. Detta i samarbete med min mamma Ulrika! Min mamma är precis som jag väldigt kreativ och hakar gärna på så jag hoppas att vi snart kan berätta mer om vad vi pysslar med.
Här kan ni besöka mammas hemsida: www.madebyulrikaa.se

Nu har jag en vecka semeter kvar som jag kommer ägna till burbygge, måla hinder och lite annat smått och gott.
Ha det gott!
Kramar Malin

Instagramtips!
Julia, Torstorps Kaniner @torstorps_kaniner
Simona, Fåglakullens Kaniner @faglakullen

Kommentarer